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Profile 2017 Spring Natural Fiber Weaving  Catalog 2017 Autumn Natural Fiber Works





Overview

From the start of her freelance career, MIKA YAJIMA produced mainly on order artwork to hotels,
corporate buildings, JAL's domestic and International lounges, etc., for architectural spaces by using
original techniques - weaving, knotting, winding, collage, and polyester coating with fiber material.
A paradoxical combination of thin thread & metal, light & heavy, soft & hard, and the like are her hallmarks.
From 2006 she exhibited some conceptual installations pursuing more spirituality with stronger messages.
In recent years, she has made a transformation from folk art materials to the modern arts
returning to the original self-cultivated material series -Asian royal fern, Basho fiber, Kudzu fiber etc.,
that continues from her art college days, while bringing in her experience of
working in the production of artworks for kimono and architectural objects.



1993年独立時より糸に関わる素材を中心に、織物・ノッテイング・コラージュ・樹脂加工成形等の様々な技法素材を組み合わせ、
平面・立体を問わずホテルや企業ビル、航空会社ラウンジ等、建築空間へのオーダーアートワークを手掛けてきました。
細い糸と金属、軽きもの-重きもの、柔らかさ-硬さ、相反するパラドックス的な素材のコンビネーションが作家の特徴です。
2006年以降精神性を追求し、よりメッセージ性のあるインスタレーションを数回行った後、近年は大学時代より細々と
続けてきたぜんまい綿・芭蕉・葛等、自家栽培・自家採取の植物繊維素材を基に、きもの呉服や建築空間への
アートワーク制作に仕事として携わってきた経験をエッセンスに加え、民芸染織素材を現代アートへ変容させる試みを始めています。

  Natural Fiber Weaving







1965 Born in Kochi Prefecture, Japan.
1988 Graduated from TOKYO ZOKEI UNIVERSITY (B.A), Studied under Prof. Akiko Shimanuki (Fiber Artist)
1988 Worked at ICHIDA Corporation Kimono Division, assigned to Merchandising, Sales promotion & Marketing staff.
1989 Encouragement Prize '89 Asahi Contemporary Craft Competition (Tapestry by Natural Fiber Weaving)
1989 Collected by ICHIDA Corporation to “Nanzenji Tairyu Villa, Kyoto” (Tapestry by Natural Fiber Weaving)
1993 Became a freelance Fiber Artist to start MIKA YAJIMA ATELIER for architectural artworks
2006 Group Exhibition “Water + Wind '06” supervised by Designer Shigeru Uchida at GALLERY le bain Tokyo (Le-Cube) 
2006 Competition “Echigo-Tumari Art Triennial 2006” (Installation by membrane structure at summer ski field)
2006 Solo Exhibition “INSIDE−Blue Flower Project Vol.2” at ZAIM YOKOHAMA (Conceptual Installation)
2006 December Decoration for ZAIM YOKOHAMA” (Conceptual Installation for outer walls of building with Yokohama Citizen)
2007 Group Exhibition “Water + Wind '07” supervised by Designer Shigeru Uchida at GALLERY le bain Tokyo (Rope work) 
2010 Dyeing & Weaving, Fiber Arts” ISBN978-4-87298-853-6 ARTBOX international Inc. (Works published)
2014 Japan Contemporary Art Exhibition -Quintessence du Yamato a Paris- / La Galerie Mona Lisa, France (Object by Zenmai fiber)
2015 Contemporary Art - Artist File W” ISBN978-4-87298-899-4 ARTBOX international Inc. (Works published)
2015 Japan Contemporary Art Exhibition〜D'ART CONTEMPORAIN JAPONAIS PRINTEMPS〜 / Galerie Etienne de Causans, France
2016 Nicholas Usherwood Prize at the Competition “DISCOVER THE ONE JAPANESE ART London 2016” (Tapestry with frame)
2016 Galleries Magazine July” Written by Nicholas Usherwood - Features editor (Prized works published)
2016 Selected Exhibition “Kamakura - Nice WORLD PEACE ART EXHIBITION 2016” (Rope work)
2017 ”Cool Japan creators file V “ ISBN978-4-87298-910-6 ARTBOX international Inc. (Works published)
2016 Kamakura To Nice WORLD PEACE ART EXHIBITION 2016 / Phoenix Parc Floral de Nice, France. (Rope work) 
2017 Art Fair World Art Dubai 2017 / Dubai World Trade Centre, UAE (Natural Fiber Weaving)
2017 Art Fair Accessible Art Fair Brussels 2017 / Bozar, 1000 Brussels, Belgium (Natural Fiber Materials) 
2017 Art Fair Luxembourg Art Fair ART3f 2017 / Parc des Expositions - Luxexpo Thebox, Luxembourg (Natural Fiber Materials)
2018 Selected Exhibition Royal Arts Prize V.Edition 2018 / LA GALLERIA PALL MALL London, UK (Natural Fiber Weaving)
2018 Art Fair World Art Dubai 2018 Solo Artist / Dubai World Trade Centre, UAE

1965  高知県生まれ
1988  市田株式会社入社 和装東京事業部 / 特選きもの商品担当・販売促進&マーケティング担当
1989  '89 朝日現代クラフト展 奨励賞 (Tapestry)
1989  作品収蔵 市田株式会社 南禅寺対龍山荘 (Tapestry)
1992  市田株式会社退社/独立
1993  MIKA YAJIMA ATELIER 開始
2002  2002年度 東京造形大学非常勤講師
2006  グループ展ウォータープラスウィンド '06展 / GALLERY le bain
2006  第3回越後妻有アートトリエンナーレ大地の芸術祭2006 / 新潟十日町市下条中峰スキー場 Terra-Blue Flower Project  
2006  個展 INSIDE−Blue Flower Project Vol.2 / ZAIM 横浜
2006.  屋外インスタレーション December Decoration for ZAIM 2006 / ZAIM横浜(with YOKOHAMA Citizen & Friend's Origami Networks)
2007  グループ展ウォータープラスウィンド '07展 / GALLERY le bain
2010  「染・織・ファーバーアート 紡がれる世界」 / 株式会社ARTBOXインターナショナル / 作品掲載
2014  パリ 日本選抜作家展 -Quintessence du Yamato a Paris- / La Galerie Mona Lisa 
2015  パリ  春の日本現代美術展 〜D'ART CONTEMPORAIN JAPONAIS PRINTEMPS〜 / Galerie Etienne de Causans
2015  「〜 世界に発信する日本の現代美術 〜現代美術アーティストファイルIV」 /株式会社ARTBOXインターナショナル /作品掲載
2016  第1回DISCOVER THE ONE JAPANESE ART ロンドン展 ニコラス・アッシャーウッド賞 受賞 (Tapestry with frame)
2016  第24回国際平和美術展 鎌倉展/鎌倉芸術館-ニース展 / PARC PHONIX-NICE
2017  「クールジャパン・クリエイターズファイル V」 / 株式会社ARTBOXインターナショナル / 作品掲載
2017  アートフェア ワールド・アート・ドバイ2017 / ドバイ・ワールド・トレード・センター、アラブ首長国連邦 (Natural Fiber Weaving)
2017  アートフェア アクセシブル・アート・フェア / 芸術の宮殿, ブリュッセル, ベルギー王国 (Natural Fiber Materials) 
2017  アートフェア ルクセンブルグ・ART3f・アート・フェア2017 / Parc des Expositions - Luxexpo Thebox (Natural Fiber Materials)
2018  選抜展 ロイヤル・アート賞 V.Edition 2018 / ポール・モール・ギャラリー ロイヤル・アーケード、ロンドン、英国 (Natural Fiber Weaving)
2018  アートフェア ワールド・アート・ドバイ2018 ソロアーティスト / ドバイ・ワールド・トレード・センター、アラブ首長国連邦


      


Biography

Born 1965, Kochi Prefecture. Raised by her parents, who were both educators. In high school, she discovered an
ambition to practice dyeing and weaving, and in order to study under Professor Akiko Shimanuki, a pioneer of Japan's
tapestry world, she enrolled on the Textile Design course of Tokyo Zokei University's Department of Design, in 1988.
The discovery of her great-grandmother's belongings in the family warehouse, and the realisation that she had
practiced dyeing and weaving, led her to the experience of personally cultivating and gathering zenmai cotton and
raw cotton fibers on the land of her ancestors, cutting down the Basho banana plants that had grown wild there, and
weaving the thread by hand. The theme of her graduation piece was 'Basho, paper cloth and zenmai weaving - fusing
independently transmitted dyeing and weaving folk craft materials that have never before met', and included research
on materials and a tapestry piece. After her graduation, the piece won the incentive award at the '89 Asahi
Contemporary Craft Exhibition, and was bought by her employer at the time, Ichida Corporation.

In 1988 she joined the business department of Ichida Corporation's Tokyo Kimono Division as a regular employee,
and spent 2 years in charge of merchandising specially selected kimono made by a variety of craftspeople including
Japanese living national treasures. She spent a further 2 years in the marketing room of the sales department in
charge of sales promotion for events such as a cultural event where imperial and samurai daily clothes and
furnishings were exhibited, and a special event involving several thousand consumers, before leaving the company
in 1992 to go freelance.

While in the process of attempting semi-three-dimensional modelling by carrying out resin treatment on textiles she
had woven herself, in 1993, through an introduction by the art business company she was formally employed at, she
offered technical cooperation for a golf course lounge artwork project run by a construction company. From then on,
she was able to specialize in architectural spaces, and handle order-made artwork that involved building up the space
while directly exchanging opinions with architects and clients.

After giving birth and while bringing up her child, she jointly produced original artwork for hotel rooms with a focus
on collage, in a collaboration with other female designers. Representative works include the 1995 Seoul Garden Hotel
series where all main floors of the hotel were decorated with art deco YAJIMA works, a 1998 private work for the
entrance hall of the ambassador's residence in Hanoi of country J which had strips of woven in metal bars coated
in gold leaf as its motif, and a 1999 work for Yokohama Media Tower Entrance Hall, which became the work by the
youngest female artist among works in the Minatomirai area. From 1998 to 2005 she designed artworks for the
entrance halls of the international and domestic Sakura Lounges of Japan Airlines at airports with an emphasis on
theme.

At the Echigo-Tsumari Art Triennale 2006 she exhibited a cloth installation consisting of a 300m membrane structure
on a ski slope in summer and in the same year at Yokohama ZAIM she experienced a participatory installation where
citizens decorated the outside of the building with origami silver balloons for Christmas. At the same solo exhibition,
'INSIDE', she took on the challenge of a collaboration with a musical piece composed by a child - 'Moon Flowers' -
conducted an exhibition where participants drank rose tea in an aromatic space, while tasting and enjoying the space,
and in other ways attempted to express the 'INSIDE' through constructing spaces made up not just of looking and
showing, but with the five senses plus the sixth sense as their total.

Recently, to a base consisting of the research theme she has more or less continued since her university days - the
self-cultivated and selected plant fibers from her birth place in K?chi - she has added the unique essence of her
experience at work that involved her in kimono fabric and the creation of architectural spaces, resuming her attempt
to transform folk craft dyeing and weaving into modern art. In what way are those expressions felt by people from
overseas? In 2014 she began displaying her works overseas at selective exhibitions and in other ways, and in July
2016 one of those works won the Nicholas Usherwood Prize at the Japanese artist's competition held in London.
From 2017, she experienced several art fairs, and be selected as a short listed artist of 'Royal Art Prize V. Edition',
was held by galleries at Royal Opera Arcade in London on February 2018. Nominated in the category of International
Artist Award at The World Art Dubai Awards 2018, UAE.



 1965年、高知県生まれ。教育者一家の両親のもとで育つ。高等学校在学中染織の道を志し、日本のタピストリー界の先駆者
島貫昭子教授に学ぶ為、1988年東京造形大学デザイン学科織コース入学、19期生。大学在学中地元の蔵で曾祖母の遺品を
見つけ機織をしていたのを知った事をきっかけに、先祖代々の土地でぜんまい綿や綿花の植物繊維を自家栽培・採集し、敷地
に自生する芭蕉を倒して糸を績む手織物の実体験を行う。卒業制作のテーマは芭蕉・紙布・ぜんまい織−それぞれが独立して
継承され作品として交わることのなかった民芸染職素材を融合させる−素材研究とタペストリー制作。作品は卒業後’89朝日
現代クラフト展に於いて奨励賞を受賞し当時の勤務先、市田株式会社の買上げとなる。

 1988年市田株式会社和装東京事業部総合職入社、2年間人間国宝をはじめとする工芸作家のきものを扱う特選絵羽模様
商品担当、2年間マーケティング室販売企画課において公家や武家の衣装調度品を展示する文化イべントや数千名動員規模の
消費者催事等のイべント販売促進担当を歴任後1992年同社退社、フリーランスとなる。

 自分の織った織物に樹脂加工を施しモデリングする半立体造形を試みる過程で1993年、元勤務先のアートビジネス関連会社
の紹介により建設会社の経営するゴルフ場ラウンジアートワークプロジェクトに技術協力、以後建築空間専門に直接設計者や
クライアントと意見を交わしながら空間を作り上げていくオーダーアートワークを手がけるようになる。出産、子育て中は他の
女性デザイナー達とのコラボレーションにより、コラージュ中心のホテル客室用作品でオリジナルアートワークを共同制作する。
代表作はホテルのメインフロアーすべてがアールデコテイストのYAJIMA作品となった1995年Seoul Garden Hotel作品群、
1998年 金箔貼金属棒を織込み帯をモチーフとした在ハノイJ国大使公邸エントランスホールへの非公開作品、みなとみらい
エリア作品内で最年少女性アーティストとなった1999年 横浜メディアタワーエントランスホール作品等。1998年-2005年テーマ
性を重視した日本航空JAL国内外のサクララウンジ エントランスホールアートワークを担当。
   
 越後妻有アートトリエンナーレ大地の芸術祭2006においては夏のスキー場にて300m長の膜構造による布インスタレーション
を展開、同年横浜ZAIMでは市民による折り紙銀風船をビル外壁にクリスマスデコレーションする参加型インスタレーションを体験。
同個展INSIDEにおいては子供の作曲した音楽-Moon Flowersとのコラボレーションに挑戦、アロマの香る空間でローズティーを
飲みながら空間を味わい鑑賞する展示を行うなど、見る・見せるだけでない五感+第六感をトータルな空間構成で”INSIDE-
内なるもの”を表現する試みを行った。

 近年は大学時代からの細々と続けてきた研究テーマ、地元高知で自家栽培・採取し採り貯めた植物繊維を基に、きもの呉服
や建築空間へのアートワーク制作に仕事として携わってきた経験に独自のエッセンスを加え民芸染織素材を現代アートへと変容
させる試みを再開。その表現を海外の方々がどのように感じるか?2014年より海外での選抜展等に出展、関連作は2016年、
日本人アーティスト選抜コンペティションにてニコラス・アッシャーウッド賞受賞。2017年より海外アート・フェアに参加を始め、
2018年2月、英国の歴史あるロイヤルオペラアーケードに位置するギャラリー主催ロイヤル・アート・プライズ賞選考候補。
2018年4月、於UAEアラブ首長国連邦、アートフェア ワールド・アート・ドバイ2018 インターナショナル・アーテイスト賞選考候補。







アーティストインタビュー
Question 1 制作でこころがけている点。
Q1:建築空間へのオーダーワークを手がけているので、劣化しづらくメンテナンスしやすい、長期間の設置に耐えうる素材を選びと
構造を常に心がけています。また、太古から祭祀に使われてきた麻の繊維をどこかに加えて、作品が神籬(ひもろぎ)―精霊が宿る
空間を作り出すイメージを心がけています。

Question 2 染・織・ファイバーアートの魅力を教えてください。
Q2例えば御米を御酒に変えてしまう"糀(こうじ)"や草木の汁から鮮やかな色を発色させる"媒染剤(銅、鉄、ミョウバン等の染色を
助ける金属化合物ー触媒)"が人間に与えられた恩寵であるように、撚る、捲く、染める、織る―自らの内面から湧き出るエッセンス
が手のひらを通して加わることで繊維と別の物質が調和し、新たな魂が作品に息吹く瞬間を体験できることが魅力です。



                                                                                                                                                                                      










 

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Published by MIKA YAJIMA 矢島路絵
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